En resa fran Bali till Lombok

Det ar den 17 januari och jag och Simon paborjar varan resa fran Bali till Lombok med Mt. Rinjani som slutdestination. Det var lattare sagt an gjort det… Vi lamnade Jakob och Emil 06:30 for att ta oss till fargelagret I Padagbai. (3h pa motor bike) Det gick smidigt fram tills dess att vi skulle kopa biljett till fargan. Det gar bara att kora en vag in till biljettkassan sa man ar liksom tvingad att aka pa den och vem star inte dar och vinkar in oss om inte farbror bla.

 

- Licens and registration, please… (stirrar allvarligt pa mig)

 

- Here you go!

 

- Ooooh! No international licens! Very nott guuud mr. Nutt guuud at all, don’t think you go Lombok mr.

 

- But… but…

 

Annu en ramsa om att vi ar totalt korda och en och annan blick som som i praktiken verkligen menar att vi antagligen inte kommer kunna lamna landet innan det har ar klart. Da kommer uttalandet som for alltid kom att forandra min syn pa den balinesiska polisen…

 

- Buuut, I help you, only Rp. 50.000 each. Now… Mr. Simon and Mr.Linus you are free to go to Lombok and of course you free to bring your bikes. Happy holiday!

 

- Fuck you too, tankte jag och drog for att kopa biljett. Det visade sig att vi hade haft ganska tur for vi han inte mer an rulla pa fargan innan den lamnade hamnen.

 


Jag pa fargan, glad trots korruppt polis

 

Fargeturen tog ca:5h och jag lyckades sova nastan hela vagen pa en sovplats i economydelen som nastan var lika mjuk som den roda matta som friidrottarna springer pa. Dromde av nagon konstig anledning att jag, Patrik Schandorff, Tommie Tyrbrink och Jonatan Elmqvist var stand-in for KISS pa ULLEVI och att jag helt plotsligt skrek exalterad till publiken: “it’s a bat!” nar en fladdermus plotsligt flog forbi och jag for 2 millisekunder trodde jag var Batman (?!) Sedan vaknade jag och det var dags att  slanga sig pa moppen igen.

 

Kl. var ca: 14:00 och vi akte in mot Mataram som ar huvudstaden pa Lombok for att hitta internet eller telefon for att fa kontakt med dom som organiserade klattringarna upp pa Mt. Rinjani. Vi fick kontakt med tva firmor som sa att dom gjorde turer aven under lagsasongen. NICE! Tankte  vi och satte kurs mot kustvagen som sag ut att vara den enklaste vagen att hitta var slutdestination som var byn Senaur, en by precis vi foten av Rinjani. Runt Premenang norr om Senggigi blev Simon sonderprejad av en annan moppedist vilket resulterade i en vurpa och sonderskrapad Simon och moped.

 


Simons kna tvattat och rengjort!

 

Vi tappade en del tid dar tackvare att han givetvis var tvungen att tvatta saren for de tar inte roligt att fa infektion har, da laker det aldrig. Sedan gick det av naturliga skal lite langsammare efter kraschen. Gubben som gav Simon servetter att troka bort blodet med visade pa kartan ungefar vart vi var… mellan Permenang och Bangsal och att vi hade iaf 3h kvar.

 

- Aaaafaaan! Tankte nog bada tva eftersom det kandes som att vi skulle vara framme vilken sekund som helst.

 

Samtidigt hade det borjat duggregna och det borjade skymma och bli morkt, men vi hade bestammt oss for att fortsatta anda. Vi skulle ju anda fram. Efter 10 min borjade det osregna och det gjorde det dom 2h och 40 min som det tag sig att ta sig till Senaur. Detta var forsta gangen sedan jag kommit ner till Asien som jag fros ordentligt. Satt och hackade tanderna dom tva forsta timmarna, nagot som overgick i ofrivilliga ryckningar i mina armar nar vi kom upp pa lite hogre hojder och till sist pa 600 m fick vi ge upp. Vi stannade utanfor ett stalle som jag tvarr inte kommer ihag namnet pa men som blev varat hem under hela Rinjanivistelsen och det var ocksa genom dom vi bokade trekkingen.

 

Behover jag saga att besvikelsen var stor nar dom slappte bomben att toppen var stangd p.g.a. och att vi bara skulle fa ga upp pa 2700 istallet 3700 nagonting. Nej det behover jag inte...

 

 

Vi bokade trekkingen sa att vi fick en fri dag for att vi skulle kunna se oss om i samhallet och kunna besoka vattenfall I jungeln som fick bli en slags uppvarmning for det stundande mandomsprovet.

 


Har ar ett av dom tva, detta var det man fick trekka i jungeln i tva timmar for att ta sig fram och tillbaka


…och har har vi det andra som vi passade pa att fiska al vi med ett par locals och varan guide, mycket trevlig tillstallning med risvin och grillning av nagot som var en korsning mellan kopparorm och mask och som levde I dyn pa risfalten, valsmakande!


Ett nytt inlagg angaende bergsbestigningen kommer inom kort!


Kommentarer
Postat av: Mackan

Nice bro!

2011-01-23 @ 13:26:39
Postat av: Linus

Riktigt nice! Du skulle vart med!

2011-01-25 @ 06:34:58
URL: http://sunilnamtsew.blogg.se/
Postat av: Nils

Du fattar att jag dör av avundsjuka här va. Lombok är min favorit plats på jorden!

2011-01-25 @ 19:24:41
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Nils

Du fattar att jag dör av avundsjuka här va. Lombok är min favoritplats på jorden!

2011-01-25 @ 19:24:56
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Nils

Du fattar att jag dör av avundsjuka här va. Lombok är min favoritplats på jorden!

2011-01-25 @ 19:25:20
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Nils

Du fattar att jag dör av avundsjuka här va. Lombok är min favoritplats på jorden!

2011-01-25 @ 19:25:37
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/
Postat av: Nils

oj, det blev lite många gånger där. Jag skyller på att internet hängde sig.=)

2011-01-25 @ 19:36:44
URL: http://nilsjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0